Zajedno stvaramo održivije mogućnosti
U 2024. godini pokrenuli smo naše dugoročno partnerstvo s WWF-om u koje je uz Hrvatsku uključeno i 30 drugih zemalja Lidla. Glavne teme ovog petogodišnjeg partnerstva su globalni ekološki izazovi našeg doba: zaštita bioraznolikosti, klime i prirodnih resursa poput slatke vode. Objedinjujemo naše snage za odgovornu nabavu sirovina, borimo se protiv rasipanja hrane i zalažemo se za održivo gospodarenje i izvan vlastitog lanca stvaranja vrijednosti.
Uz podršku WWF-a, u budućnosti našim kupcima diljem svijeta želimo dodatno olakšati kupnju na održiv način. Stoga moto ovog partnerstva glasi: Zajedno stvaramo održivije mogućnosti.
KLIMA
Postavljamo si klimatske ciljeve prema metodologiji inicijative Science Based Targets
Klimatske promjene predstavljaju globalni izazov, a mi smo svjesni naše odgovornosti. Zbog toga je zaštita klime jedna od glavnih tema u našem partnerstvu s WWF-om. Obvezali smo se na smanjivanje naših emisija u skladu sa znanstveno utemeljenim klimatskim ciljevima.
Usvajanjem klimatskih ciljeva utemeljenih na metodologiji inicijative Science Based Targets (SBTi), sada idemo korak dalje: obvezujemo se na Net Zero cilj u skladu s SBTi-jem. To znači da ćemo smanjiti ne samo ugljični otisak našeg poslovanja, nego i utjecaj proizvoda kojima trgujemo na klimu.
Razvijamo financijski plan s naglaskom na klimu i prirodu
U okviru partnerstva, zajedno s WWF-om razvijamo i pilotiramo koncept financiranja utemeljenog na klimi i prirodi baziranog na našim preostalim emisijama. Cilj ovog koncepta financiranja je maksimalno povećanje dodatnih benefita poput bioraznolikosti i vode, uz istodobno poštivanje socijalnih mjera zaštite. Plan financiranja bit će povezan s odgovarajućim projektima zaštite prirode.
Više informacija o našem angažmanu u području klime
https://tvrtka.lidl.hr/odrzivost-u-lidlu/dobro-za-planet/zastita-klime
BIORAZNOLIKOST
Identificiramo žarišta i rizike za bioraznolikost te provodimo odgovornu strategiju za bioraznolikost
Zajedno s WWF-om, provjeravamo naše postojeće analize i ciljeve povezane s rizicima za prirodu, kako bismo razvili i promovirali sveobuhvatniju strategiju zaštite bioraznolikosti. To će nam omogućiti identificiranje i adresiranje rizika za bioraznolikost, kao što su krčenje šuma ili izumiranje vrsta, duž vlastitog lanca vrijednosti. Pritom ćemo se fokusirati na identificiranje visokorizičnih lanaca vrijednosti i regija te mogućnosti povećanja njihove otpornosti. Za ta područja ćemo razviti konkretne planove provedbe.
Više informacija o našem angažmanu u području bioraznolikosti
https://tvrtka.lidl.hr/odrzivost-u-lidlu/dobro-za-planet/postovanje-bioraznolikosti
VODA
Identificiramo žarišta i rizike za slatke vode te provodimo odgovornu strategiju za vodu
Pomoću WWF-ovog filtra rizika za vode (Water Risk Filter), provjeravamo naše postojeće analize i ciljeve povezane s rizicima za slatke vode kako bismo razvili sveobuhvatniju strategiju za odgovorno korištenje voda. U suradnji s WWF-om, identificiramo i adresiramo rizike za vode duž našeg lanca vrijednosti. To je osobito važno za visokorizične proizvode, kao što su kava, voće i povrće, kako bi se primjerice spriječila zagađenja vode ili nestašice.
Transparentnost za klimu, bioraznolikost i vode
Promičemo transparentnost. U okviru partnerstva, objavit ćemo identificirane rizike duž našeg opskrbnog lanca, kao i mjere koje provodimo za smanjenje utjecaja na okoliš, u skladu s Uredbom EU-a o lancima opskrbe bez krčenja šuma (tzv. EUDR).
SIROVINE
Sirovine su osnova našeg asortimana. Stoga je i na nama odgovornost društveno i ekološki prihvatljive nabave sirovina kao preduvjeta za odgovornu proizvodnju našeg asortimana. Naša CSR strategija pokreće naš angažman u području sirovina te naglašava našu dugogodišnju posvećenost nabavi proizvoda bez krčenja šuma. Preuzimamo odgovornost i stavljamo održivost u središte našeg djelovanja. Iz tog razloga podržavamo i zagovaramo ciljeve Uredbe EU-a o lancima opskrbe bez krčenja šuma. Tako smo, primjerice, još 2020. godine potpisali „Cerrado Manifest“ protiv nezakonitog otimanja zemlje prilikom uzgoja soje u Brazilu, a koji je inicirao WWF.
U partnerstvu s WWF-om, cilj nam je osigurati odgovornu međunarodnu nabavu kritičnih sirovina te uspostavu i proširenje sljedivih opskrbih lanaca bez krčenja šuma i prenamjene zemljišta. Sljedeći ciljevi vrijede za proizvode naših vlastitih robnih marki (standardni i promotivni asortiman) u Hrvatskoj i svim drugim zemljama Lidla, ako nije drukčije navedeno. Uzimajući u obzir regulativu, kao što je EUDR, postavili smo si sljedeće ciljeve.
Nabava sirovina bez krčenja šuma i prenamjene zemljišta
Obvezali smo se na nabavu sljedećih visokorizičnih sirovina – kao što su soja, palmino ulje, kakao, kava, govedina, drvo, celuloza i papir - iz opskrbnih lanaca u kojima nema krčenja šuma i prenamjene zemljišta. Kako bismo to osigurali, kontinuirano razvijamo našu strategiju za sirovine za sprječavanje krčenja šuma i prenamjene zemljišta za proizvode naših vlastitih robnih marki. To je u skladu s inicijativom Accountability Framework Initiative (AFI) i Uredbom EU-a o lancima opskrbe bez krčenja šuma (EUDR) i temelji se na propisima iz EUDR-a.
Pridržavanje krajnjih datuma bez krčenja šuma i prenamjene zemljišta*
Osiguravamo da se jednako mi i naši dobavljači pridržavamo krajnjih datuma u odnosu na krčenje šuma i prenamjenu zemljišta, u skladu s AFI-jem i EUDR-om. To se odnosi na rizične sirovine soju, palmino ulje, kakao, kavu, govedinu, drvo, celulozu i papir.
* Svaki standard s takozvanim krajnjim datumom (cut-off date) definira od kada na određenome mjestu nije više dopušteno krčenje šuma radi uzgoja sirovina. Datumi se razlikuju ovisno o standardu.
Sljedivost i angažman dobavljača
Od naših postojećih i novih dobavljača zahtijevamo da do kraja poslovne 2026. godine usvoje politiku koja osigurava da u njihovom poslovanju nema krčenja šuma, prenamjene zemljišta i eksploatacije. U tome nadilazimo postavljene zakonske zahtjeve.
Odgovorni lanci opskrbe sojom
U okviru partnerstva smo se obvezali na uspostavu potpuno sljedivih lanaca opskrbe sojom u kojima nema krčenja šuma, prenamjene zemljišta i eksploatacije. Kako bismo to postigli, analizirat ćemo podrijetlo soje u direktnom lancu opskrbe (alternativni proteini i proizvodi od soje) i u hrani za životinje odabranih životinjskih proizvoda kao što su piletina, jaja i svinjetina. Tako ćemo utvrditi područja u kojima je potrebno djelovanje.
Dodatno ćemo surađivati s Collaboration for Forests and Agriculture (CFA) na procjeni i rješavanju problema krčenja šuma, prenamjene zemljišta i eksploatacije u vlastitim lancima opskrbe sojom. Dugoročni cilj nam je osigurati lance opskrbe sojom koji su u cijelosti sljedivi, bez krčenja šuma, prenamjene zemljišta i eksploatacije.
Odgovorno palmino ulje (ulje od palminih koštica)
Obvezali smo se od poslovne 2025. godine nabavljati isključivo sljedivo palmino ulje i ulje od palminih koštica dobiveno bez krčenja šuma, prenamjene zemljišta i eksploatacije. Kako bismo to osigurali, 100% palminog ulja i ulja od palminih koštica u prehrambenim i neprehrambenim proizvodima bit će u skladu s standardima RSPO Segregated ili EU Organic. Uz to, 100% derivata mora biti u skladu barem sa standardom RSPO Mass Balance.
Odgovorna celuloza i papir
Cilj nam je da do kraja kolovoza 2025. godine na međunarodnoj razini nabavljamo isključivo proizvode od papira i celuloze koji su sljedivi i dobiveni bez krčenja šuma, prenamjene zemljišta i eksploatacije.
Kako bismo to osigurali, analizirat ćemo kvalitetu i podrijetlo proizvoda od papira i celuloze. Analiza će nam pomoći razviti sveobuhvatne dugoročne strategije za osiguravanje potpuno sljedivih i odgovorno nabavljenih proizvoda od papira i celuloze.
To obuhvaća celulozu i papir u proizvodima vlastitih robnih marki, njihovim etiketama i ambalaži u Hrvatskoj i svim drugim zemljama Lidla. Prihvaćeni standardi su FSC i FSC mix te, u iznimnim slučajevima, PEFC i reciklirani papir.
Odgovorna nabava kakaa
Cilj nam je prodavati sljedive i održive proizvode od kakaa. Ključni dio naših napora je analiza podrijetla kakaovca, koja će biti polazište za razvoj sveobuhvatne, održive strategije nabave u suradnji s WWF-om. To uključuje ulaganje u potpunu sljedivost zrna kakaovca i kakaovog maslaca, sudjelovanje u projektima očuvanja u važnim i/ili visokorizičnim područjima uzgoja te dijalog s relevantnim dionicima u okviru priznatih inicijativa za kakaovac posvećenih održivoj proizvodnji kakaa.
Certificirana kava: proizvodi od kave i pržena kava
Obvezali smo se nabavljati 100% certificirane proizvode od kave, uključujući kavu u kapsulama, instant-kavu i cappuccino. Cilj nam je da od poslovne 2028. godine svi prodani proizvodi od kave nose priznatu oznaku za održivost. Minimalni standardi koju su prihvaćeni su Bio (EU), Rainforest Alliance i Fairtrade.
Dodatno, obvezali smo se kontinuirano povećavati udio certificirane pržene kave na 100%.
Certificirani lanci opskrbe čajem
U sklopu partnerstva s WWF-om, cilj nam je i osigurati potpuno certificirane proizvode od čaja. To uključuje sve crne, zelene i rooibos čajeve vlastite robne marke u Hrvatskoj i svim drugim zemljama Lidla. Prihvaćeni certifikati su Bio (EU), Rainforest Alliance i Fairtrade.
Više informacija o Lidlovoj strategiji za sirovine
https://tvrtka.lidl.hr/odrzivost-u-lidlu/dobro-za-planet/ocuvanje-resursa
OSVIJEŠTENA PREHRANA
Temeljeno na znanstvenom konceptu prehrane „Planetary Health Diet“ koji preporučuje prehranu pretežito biljnim proizvodima, posljednjih godina proširujemo naš asortiman veganskim i vegetarijanskim proizvodima.
U okviru partnerstva, produbljujemo našu posvećenost održivoj i zdravoj prehrani usvajanjem strategije koja u prvi plan stavlja biljne proizvode, a smanjuje konzumaciju proizvoda životinjskog porijekla.
U tu svrhu mjerimo i transparentno objavljujemo omjer životinjskih izvora proteina u odnosu na biljne izvore. Na osnovu tih podataka odlučujemo o uvrštavanju dodatnih održivih i zdravih biljnih proteinskih proizvoda u naš asortiman. Područje primjene obuhvaća cijeli asortiman u Hrvatskoj i svim zemljama Lidla diljem svijeta - vlastite robne marke i druge robne marke, standardni i promotivni asortiman.
Za utvrđivanje vrijednosti oslanjamo se na metodologiju WWF-a. Ona se, u dijalogu s relevantnim dionicima, pokazala kao jedna od trenutno prihvaćenih metoda. Načelno smo zainteresirani te se zalažemo za metodologiju izračuna omjera proteina koja bi pokrivala sve branše.
RIBA I MORSKI PLODOVI
Kad je riječ o odgovornoj ribi i morskim plodovima, slijedimo ambiciozan cilj za veću održivost. Usmjereni smo na veću transparentnost i sljedivost, kao i upotrebu dobro poznatih oznaka kao što su MSC, ASC, Bio, BAP4 Star ili GlobalG.A.P.
Naši ciljevi u tom području uključuju cijeli asortiman ribe i morskih plodova u Hrvatskoj i svim drugim zemljama Lidla - vlastite robne marke i druge robne marke, standardni i promotivni asortiman.
Transparentna i sljediva riba i morski plodovi
Obvezali smo se na sljedivost i transparentnost cijelog našeg asortimana ribe i morskih plodova. Do kraja poslovne 2024. godine želimo osigurati da su svi proizvodi označeni na odgovarajući način, tj. da su navedeni podaci o zemlji proizvođača, vrsti i ribolovnoj odnosno metodi uzgoja. Dodatno radimo na tome da omogućimo prikaz kompletne sljedivosti lanaca opskrbe ribom i morskim plodovima. Kod akvakultura to podrazumijeva sljedivost uzgojenih vrsta i korištene hrane za životinje.
Kod divljeg ulova, sljedivost se odnosi na određivanje ribarskog broda i konkretan trenutak ulova.
Odgovoran asortiman ribe i morskih plodova
Cilj nam je osigurati da 100% ukupnog asortimana ribe i morskih plodova dolazi iz izvora koje je WWF ocijenio preporučljivim ili prihvatljivim.
WWF je sljedeće izvore ocijenio kao preporučene ili prihvatljive:
- WWF Preporuke za ribu - score 1-3
- certifikati MSC, ASC, Bio, BAP4 Star, GlobalG.A.P
- Fishery Improvement Projects (FIPs) i Aquaculture Improvement Projects (AIPs) koje podržava WWF
Uz to smo posvećeni povećavanju udjela ribe i morskih plodova iz izvora koje preporučuje WWF (WWF score 1-2).
Pritom ćemo mjeriti postotak ukupnog volumena asortimana ribe i morskih plodova koji dolazi iz tih preporučenih izvora.
Certificirani lanci opskrbe ribom i morskim plodovima
Postavili smo si za cilj povećati udio ribe i morskih plodova u našem asortimanu s nekim od certifikata koje preporučuje WWF. Preporučenim oznakama se smatraju certifikati MSC, ASC, Bio, BAP4 Star, GlobalG.A.P.
Pritom se mjeri postotak ukupnog volumena asortimana ribe i morskih plodova.
KRUŽNO GOSPODARSTVO I SMANJENJE RASIPANJA HRANE
Za dugoročno očuvanje resursa, u okviru partnerstva fokusiramo se na povećanje udjela materijala koji se mogu reciklirati te smanjenje rasipanja hrane.
Rasipanje hrane u vlastitom poduzeću
Cilj nam je nastaviti smanjivati rasipanje hrane u našim trgovinama i logističkim centrima. Kako bismo to postigli, razvijamo međunarodno primjenjivu strategiju s jasnim ciljevima. Naš glavni cilj je spriječiti otpad i optimizirati korištenje neprodane hrane, primjerice putem donacija gdje je to moguće. Također smo se obvezali redovito izvještavati o otpadu od hrane na nacionalnoj i međunarodnoj razini. Područje primjene su naše trgovine u Hrvatskoj i svim drugim zemljama Lidla.
Rasipanje hrane u lancu stvaranja vrijednosti
U proizvodnji prehrambenih proizvoda često nastaju nusproizvodi koji postaju otpad. Mnogi od tih nusproizvoda mogu se dalje obrađivati čime znatno smanjujemo opće rasipanje hrane. Obvezali smo se na prepoznavanje i smanjivanje rasipanja hrane unutar vlastitih proizvodnih procesa pomoću odgovarajućih mjera. Fokus je na proizvodima iz asortimana vlastitih robnih marki. Pritom identificiramo proizvodne procese koji su posebno osjetljivi na gubitak namirnica zbog nusproizvoda.
Mogućnost recikliranja ambalaže i neprehrambenih proizvoda
Postavili smo si za cilj poboljšati pristupe u skladu s principima kružnoga gospodarstva i to u područjima ambalaže te neprehrambenih proizvoda. Do 2025. godine zajedno s WWF-om razvit ćemo i realizirati strategiju za kružno gospodarstvo. To se odnosi na ambalaže proizvoda vlastitih robnih marki i neprehrambene proizvode vlastitih robnih marki.
POLITIKA I ZAGOVARANJE
Ciljanim odnosima s javnošću, komunikacijom i podizanjem svijesti želimo informirati i senzibilizirati industriju i društvo za odabrane teme te se zalagati za održivije prakse u nabavi.
U sklopu toga smo se obvezali na razvijanje „plana zagovaranja“. Plan obuhvaća različite mjere za konstruktivan dijalog s relevantnim dionicima koje se realiziraju u suradnji s Lidl International-om i WWF-om. Naše mjere osobito ciljaju na zaštitu klime, voda i bioraznolikosti. Za postizanje tih ciljeva neophodno je da se još više uključimo u nacionalne inicijative i našom ekspertizom osposobimo druge da zajedno s nama odlučno slijede te ciljeve.