Strategija za bjelančevine

Strategija za bjelančevine

Kao trgovac prehrambenim proizvodima, svakoga dana dopiremo do milijuna kupaca i svojim proizvodima sudjelujemo u njihovoj prehrani. Svjesni smo činjenice da hrana ima značajan utjecaj na klimu, bioraznolikost i zdravlje. Zbog toga smo prvi maloprodajni lanac u Hrvatskoj koji preuzima odgovornost utemeljenu na znanosti. Kako bismo našim kupcima ponudili najbolji asortiman za osviješten i održiv način života po uobičajeno povoljnoj Lidlovoj cijeni, u sklopu naše strategije za osviještenu prehranu postavili smo si sveobuhvatne obvezujuće ciljeve.

Planetarna zdrava prehrana

Planetarna zdrava prehrana

Jedna od komponenti ove strategije, koju Lidl temelji na znanstvenim saznanjima Planetarne zdrave prehrane, je povećanje asortimana proizvoda biljnog podrijetla i transparentnost u pogledu udjela bjelančevina životinjskog i biljnog podrijetla.

Prvi smo trgovački lanac u Hrvatskoj koji će poduzeti konkretne mjere u sklopu ove strategije:

  • Transparentno ćemo izvještavati o odnosu životinjskih i biljnih izvora proteina u našem asortimanu i objavljivati rezultate jednom na godinu
  • Do kraja poslovne godine zadat ćemo si cilj za udio životinjskih i biljnih proteina u našem asortimanu

*Količine se odnose na preporučene količine po danu s unosom 2500 kilokalorija; Izvor: Sažeti izvještaj Komisije EAT-Lancet

Strateska kucica

Dodatno, u našoj strategiji za osviještenu prehranu, oblikovali smo obvezujuće ciljeve i konkretne mjere koji se fokusiraju na tri temeljna stupa: Zdrava prehrana, Osviještena prehrana te Transparentnost i osnaživanje, kako bismo omogućili zaokret prema održivoj prehrani u budućnosti. Naša strategija za bjelančevine prije svega doprinosi stupu zdrave i održive prehrane.

Prehrana ima značajan utjecaj na ekološki otisak čovječanstva. Primjerice, proizvodnja životinjskih namirnica uzrokuje:

  • Oko 20 posto svjetskih emisija stakleničkih plinova
  • 80 posto svjetske potrošnje zemljišta
  • 40 posto svjetske deforestacije primarnih šuma
  • 30 posto svjetske potrošnje pitke vode

Iako i u Hrvatskoj raste potrošnja biljnih proteina, to je i dalje daleko ispod preporuka Planetarne zdrave prehrane.

Naš je cilj povećati udio biljnih izvora proteina, pritom smanjujući negativan ekološki i društveni utjecaj u lancu opskrbe sirovinama. Kako bismo našim kupcima olakšali izbor namirnica za održivu prehranu, osim povećanja ponude veganskih i vegetarijanskih proizvoda, povećat ćemo i ponudu sezonskih te lokalnih proizvoda, po mogućnosti iz organskog uzgoja.

OMJER PROTEINA U NAŠEM ASORTIMANU

Izvor bjelančevina

Za izračun omjera oslanjamo se na metodologiju WWF-a. U dijalogu s relevantnim dionicima, upravo smo ovu metodologiju prihvatili kao najrelevantniju. Općenito smo zainteresirani i podržavamo razvoj međuindustrijske metodologije za izračun omjera proteina.

Metodologija WWF-a jasno i unificirano pokazuje podjelu izvora bjelančevina i prati koncept Planetarne zdrave prehrane, čiji je cilj omjer od 60 posto proteina biljnog podrijetla i 40 posto proteina životinjskog podrijetla do 2050. godine. Na tome Lidl temelji svoju strategiju osviještene prehrane. Ona je također usklađena i s piramidom zdrave prehrane. Zbog toga omogućava postavljanje usporedivih ciljeva.

Omjer biljnih i životinjskih proteina u asortimanu Lidla Hrvatska trenutačno je 13,72% prema 86,28% u poslovnoj godini 2022. Za mliječne proizvode, omjer je 3,01% prema 96,99%. U području proteina biljnog podrijetla, najzastupljenije su mahunarke, orašasti plodovi i sjemenke. Udio veganskih alternativa još je malen.

Izračun omjera proteina biljnog i životinjskog podrijetla u našem asortimanu provodi se prema metodologiji WWF-a (World Wildlife Fund). Analizira se cjelokupni asortiman, odnosno ulazna količina robe u kilogramima svih vlastitih i brendiranih proizvoda iz stalnog i promotivnog asortimana na razini proizvoda. U sljedećem koraku, radi se raspodjela u odgovarajuće kategorije Planetarne zdrave prehrane (Planetary Health Diet, PHD), pri čemu su isključena pića (PHD ih ne uzima u obzir). Na temelju toga, određuje se omjer bjelančevina, a uračunavaju se samo PHD kategorije biljnih i životinjskih proteina. Ključni izvori životinjskih proteina su jaja, riba, perad, crveno i prerađeno meso. Biljni izvori proteina su mahunarke, orašasti plodovi, sjemenke, veganski alternativni proizvode i alge. Budući da se prema PHD-u, biljni mliječni proizvodi ne smatraju proteinima biljnog podrijetla, omjer biljnih i životinjskih proteina prikazujemo odvojeno u segmentu mliječnih proizvoda.

Convenience proizvodi (gotova jela) još nisu uključeni u ovaj izračun jer nije moguće odrediti točan udio proteina na razini pojedinačnog proizvoda. Kad završimo izračun na razini sastojka, i ove ćemo proizvode uključiti u prikaz omjera izvora proteina. To je sljedeći logičan korak, u skladu s preporukom WWF-a. Više informaciji o metodologiji WWF-a možete pronaći na poveznici.

CILJ ZA BJELANČEVINE

CILJ ZA BJELANČEVINE

Ova definicija u obzir uzima trenutačni razvoj i promjene potrebne za postizanje cilja Planetarne zdrave prehrane – osiguravanja zdrave i uravnotežene prehrane za 10 mlrd. ljudi na planetu 2050. godine u okviru planetarnih granica. Kako bismo ostvarili taj cilj, predani smo dugoročnom širenju našeg asortimana biljnog podrijetla. Osim veganskih alternativa, on u velikoj mjeri uključuje prirodne biljne izvore proteina poput mahunarki i orašastih plodova. Ti će proizvodi biti ddostupni u svim Lidlovim trgovinama u Hrvatskoj. Uz to, našu liniju veganskih proizvoda Vemondo nastavit ćemo razvijati u pogledu okusa, izgleda, teksture, nutritivnih vrijednosti i održivosti. Naša biljna ponuda namijenjena je svima koji žele svoju prehranu učiniti održivijom i ekološki prihvatljivijom.

TRAJNO SNIŽAVAMO CIJENE

TRAJNO SNIŽAVAMO CIJENE

Kao trgovac hranom, uvjereni smo da svjesna i održiva konzumacija može biti raširena samo ako je prehrana koja je podržava pristupačna i lakše dostupna svima. Alternativni biljni proizvodi u maloprodaji hrane znatno su skuplji od usporedivih životinjskih proizvoda. Upravo to želimo promijeniti pa trajno snižavamo cijene odabranih proizvoda naše robne marke Vemondo u Hrvatskoj. Ova mjera omogućit će veću dostupnost biljnih proizvoda našim kupcima, kako bi se lakše odlučili na promjene svojih prehrambenih navika. Naša ponuda nije namijenjena samo veganima i vegetarijancima, već i fleksitarijancima te svima koji žele održiviju i ekološki prihvatljiviju prehranu.